Pääsivu - Purjehtijat - Vene ja varusteet - Reitti - Tukijat - Valmistautuminen
Valaat - Loki -  In EnglishLog in English

Tapahtumia matkan jälkeen

17.2.2008

Katso kuulumisia osoitteesta www.manta.fi

2.2.2007

Meren selkä taittuu ilmestyy 9. helmikuuta 2007

24.11.2006

  • Edita kustantaa matkakirjan Meren selkä taittuu. Kertomuksia Kristiinan purjehdukselta.
  • Meillä on uusi vene, Stormwind 40 -> siirry tänne

27.7.2006 

Kristiina myytiin heinäkuussa 2006 -> siirry tänne


2.2.2007

Meren selkä taittuu. Kertomuksia Kristiinan purjehdukselta julkaistaan 9.2.2007.
Kirja kertoo ihmisistä ja erilaisista elämäntavoista, luonnosta ja eläimistä sekä vene-elämän arjesta ja siitä miltä erilaisten kulttuurin kohtaaminen tuntuu. Kertomusten lomassa on hieman merihistoriaa ja taustatietoa. Kirja ei ole kooste kotisivuista tai lehtijutuista, vaan matkan jälkeen kirjoitettu teos, joka antaa punnitumman kuvan tapahtumista kuin kotisivu, johon kirjasin sattumuksia ja tunteita välittömästi. Etäisyys muuttaa näkökulmaa, ja jokin tuohtumusta aiheuttanut tapahtuma ei ole yhtä merkittävä ajan päästä katsottuna. Kirjassa on myös otteita henkilökohtaisesta päiväkirjastani.
.
En ole edes yrittänyt kuvata neljä vuotta ja kolme kuukautta kestänyttä matkaa kokonaisuudessaan, vaan poiminut parhaita paloja. Kertomukset perustuvat täysin subjektiiviseen näkemykseeni ja muistiini, Hannu olisi kertonut saman asian hieman toisin. Kansien ulkopuolelle on jäänyt ihmisiä ja tapahtumia, joilla tulee aina olemaan paikka muistoissani, mutta jotka eivät mahtuneet tähän kokonaisuuteen.

Meren selkä taittuu viittaa nimeen, jonka aleutit antoivat aikoinaan asuinpaikalleen. Agunalaksh tarkoitti "rannat jossa meri taittaa selkänsä".

Vene07 messuilla (10.-18.2.) kirjaa myy ainoastaan Maritim, mutta muuten kirja on myynnissä kirjakaupoissa kautta maan. Varminta on kysyä Akateemisesta Kirjakaupasta, Suomalaisesta kirjakaupasta tai Sokoksen kirjaosastolta. Maritimin Lauttasaaren ja Herttoniemen liikkeistä Meren selkä taittuu löytyy, venemessujen jälkeenkin.
Editalla
on kirjakauppa Helsingin Annankadulla ja myös Editan verkkokauppa on kätevä ostopaikka. Sieltä voi tilata kirjan postilla suoraan kotiin (postitusmaksu 7,90 e).

Kustantajahinta on 34 euroa. Kirjassa on 253 sivua, noin sata värivalokuvaa, reittikartta, varusteluettelo sekä Kristiinan pohjapiirros. Lukijan ei tarvitse olla veneilijä, sillä teksti on kirjoitettu ilman vaikeita termejä ja lopusta löytyy pieni purjehdussanasto.

Venemessuilla kerromme matkasta ja näytämme kuvia

  • lauantaina 10.2. klo 17.00

  • keskiviikkona 14.2. klo 18.00

  • sunnuntaina 18.2. klo 14.30

Paikka: Ballroom 2. Esitys kestää 40 minuuttia, josta kymmenisen minuuttia on varattu kysymyksille ja keskustelulle.

Meren selkä taittuu -kirjaa myyvät ainakin:

Akateemisen kohtauspaikka 2. maaliskuuta kello 16.30
Hjallis Harkimo haastattelee minua 2.3. Helsingin Akateemisessa kirjakaupassa. Silloin kirjaa myydään alennettuun hintaan ja on mahdollisuus saada nimmari. Tulkaa joukolla kuuntelemaan kuinka pärjään Hjalliksen kanssa! (Täytyy sanoa, että jännittää...)

Suomalaisen kirjakaupan Kirjatreffit 28.3. kello 17.00
Jukka Kuosmanen haastattelee minua Aleksanterinkadun Suomalaisessa keskiviikkona 28.3.


24.11.2006 

EDITA KUSTANTAA MATKAKIRJAMME
Meren selkä taittuu. Kertomuksia Kristiinan purjehdukselta ilmestyy Editan kustantamana helmikuussa 2007. Kustannussopimus allekirjoitettiin syyskuussa ja siitä lähtien on ollut erittäin mielenkiintoista seurata prosessia. Miten paljon siihen liittyykään ihmisiä ja osaamista: toimittajaa, graafikkoa, markkinointia, suunnittelua, ideointia, viestintää... Olen hyvin tyytyväinen, että kirjaan panostetaan, siitä tulee näyttävä värikuvateos. Hannun kuvilla tulee olemaan oma, keskeinen rooli tekstin tukena.

KUIVA KESÄ JOHDATTI MEIDÄT UUDEN VENEEN LUO

Alkunäytös
Kaksi viikkoa lomaa, eikä venettä. Mitä tehdä? Päätimme lähteä Lappiin, sekä patikoimaan että melomaan gummikanootillamme. Venerahat polttelivat sen verran tilillä, että ostimme kunnollisen retkiteltan (2,4 kg). Muut tavarat lainattiin tai ne löytyivät itseltä. 
Elokuun toisella viikolla ajoimme Ylläkselle. Eelin kaupasta ostettiin poromakkaraa sekä hieno puukko Hanskin aikoinaan mereen pudottaman tilalle. Rinkkojen pakkaus ja taipaleelle. Sadevaatteet jätettiin autoon, säätiedotus lupasi poutaa seuraaviksi päiviksi - niin kuin oli luvannut jo kuluneet pari kuukautta.
Kävelimme Ylläkseltä Leville, noin 50 km. Yövyimme kaksi kertaa teltassa, kerran kodassa. Upeaa oli! Melkein yhtä hienoa kuin merellä.
Ajoimme bussilla takaisin Ylläkselle ja aloimme suunnitella seuraavaa aktiviteettia, kanoottiretkeä. Mutta, mutta. Sateeton kesä oli kuivannut joet eikä hiljalleen liruvissa uomissa riittänyt vettä. Yrititimme vielä Kuhmossa ja olimme jo niin pitkällä, että ostimme kartan ja muonat sekä täristimme pitkin pölyävää hiekkatieta Jongunjoelle. Enemmän kiviä ja hiekkapohjaa kuin vettä.
Siispä suunnitelmien muutos. Päätimme lähteä Saimaalle, vierailemaan Peran ja Mirjan luona. Saimaalla ainakin olisi vettä, ja kutsu kylään Äitsaareen oli voimassa.

Saimaalla tapahtuu
Kävimme ostamassa Äitsaaren kunnanvirastosta melontakartan ennen "Isla de Maman" idylliin saapumista. Pera on rakentanut mökistä tosi viihtyisän ja Mirjan kasvimaa kukoistaa. Pöydällä lojui uunituore Vene-lehti, johon Hanski tarttui. Ja sieltäpä löytyi Stormwind 40, s/y Nefer, myytävänä lähikunnassa, Ristiinassa. Siltä istumalta Hanski soitti myyjälle ja tunnin kuluttua olimme matkalla katsomaan venettä. Hieman hämmästynyt myyjä, Hannu Kuhmonen, oli vielä hämmästyneempi kun perusteellisen tarkistuksen jälkeen ilmoitimme halukkuutemme kauppaan. Parin päivän päästä Nefer otettiin Lappeenrannassa ylös ja teräksen paksuus mitattiin ultraäänimittarilla. Kaikki oli kuten pitikin ja kauppakirja allekirjoitettiin. Tapasimme myös rungon rakentajan, Rauno Tarjasalon, joka on tehnyt ennen eläkkeelle siirtymistä viitisenkymmentä teräsvenettä. Hieman pöllämystyneinä totesimme olevamme kolmen viikon veneettömyyden jälkeen taas purren omistajia.
Jos olisimme lukeneet Vene-lehteä vasta lomalta palattuamme, vene olisi luultavasti jo myyty. Ja ainakin kynnys lähteä Helsingistä Ristiinaan on suurempi kuin Äitsaaresta. Kiitos kuivan kesän meillä on nyt Stormwind 40!


Hanskilla oli heti kapteenin elkeet

Sluuppi-Stormwind kastettiin Mantaksi
Nefer ei oikein tuntunut omalta, ja niin paatti kastettiin Mantaksi. Nimi toimii maailmallakin, sillä manta on latinaksi rausku. Manta on sluuppi, strategiset mitat ovat

  • pituus 12 metriä

  • leveys 3,6 metriä

  • syväys 1,9 metriä

  • paino 11 tonnia

  • masto 15,5 metriä

Runko on rakennettu 1986, vene on rikattu 1988-89, moottori, 50 hv Perkins 4.801 on vuodelta 1986, ajettu 1600 tuntia. Vene on erittäin siistissä kunnossa, mutta varustetaso on olematon. Ei autopilottia, tutkaa tai kamiinaa, ei painevettä lämpimästä vedestä nyt puhumattakaan. Ei edes windexiä! Tankit ovat pienet: sekä vettä että löpöä noin 150 litraa. Hankintoja riittää. Lisäksi Hannulla on liuta muutosprojekteja mielessä, joten tekemisen pulaa ei tästä eteenpäin ole. 


Vietimme pari viikonloppua Lappeenrannassa ennen veneen siirtämistä suolaiseen veteen. Tässä Mälkiän sululla illalla 7.9. valmiina seuraavan päivän lähtöön.


Päivi lähti gastiksi kanavalle. Ensimmäinen sulkuportti
 aukeaa 8. syyskuuta aamuvarhaisella.

Siirto Lappeenrannasta Lauttasaareen ei sujunut niin nopeasti kuin olimme suunnitelleet. Merellä tuuli 16-18 m/s vastaan, satoi ja oli huono näkyvyys. Röykytimme vastatuulessa Kotkaan, josta jatkoimme matkaa vasta seuraavana viikonloppuna. Silloin saimme ensimmäisen kerran maistaa miten Manta kryssii, kevyessäkin tuulessa. Loistavaa! Ei jää lasikuituveneestä jälkeen. 
Syksyn aikana purjehdimme vielä muutaman kerran Porkkalaan ja olimme yhä tyytyväisempiä. Vihdoinkin on nautinto purjehtia! Ja tämä vielä vanhoilla, venyneillä purjeilla. Olemme jo tilanneet uuden isopurjeen, joten ensi kesänä meno sen kun paranee.

Tilaa Mantassa on liikaakin kahdelle. Koijia on seitsemälle aikuiselle.
Takahytti on iso, koko avotilan alustan mittainen, joten sinne mahtuu sekä täysmittainen parisänky että "sohva", jossa istuskellessa voi pukeutua - tai sitten säilyttää vaatteita ja muuta kamaa hujan hajan. Keulapiikissä on niin ikään täysmittaiset punkat. Vessa on iso, sinne saa joskus saunan. Säilytystilaa on reilusti, mutta sitä tulevat verottamaan lisätankit vedelle ja polttoaineelle. Vessanpönttö on uusi ja septijärjestelmä imutyhjennyksineen löytyy. Lämmityslaite on sähköllä toimiva Eber, joka on osoittautunut tehokkaaksi. Se lämmittää veneen hetkessä, mutta edellytyksenä on tietenkin riittävä sähkö. Vanha VHF ja GPS täydentävät varustusta. Hankintalistan kärjessä on autopilotti ja samalla koko ruorijärjestelmä peräsimineen ruoritolppineen menee vaihtoon.
Hyvin oli unohtunut millaista on ajaa käsin neulaterävässä kaatosateessa, aaltojen roiskiessa silmiä kirvelevää suolavettä päälle.


Manta on 12-metrinen terässluuppi


Jotkut ehtivät jo luulla, että nimestä putosi vain koo. Mielestämme tässä kohtalon kaupassa tämä oli piste iin päälle. Olisimmeko voineet olla ostamatta venettä, jonka perässä lukee Ristiina!


27.7.2006 KRISTIINA ON MYYTY!
Heinäkuun 25. päivänä Kristiina sai uuden kodin. Timo Vihavainen ja Anu Rämä Helsingistä omistavat nyt Kristiinan. Vene siirtyy Pohjoisrantaan, mutta palaa talvehtimaan Sindbadiin. Toivomme Timolle ja Anulle lukuisia onnekkaita meripeninkulmia Kristiinan kanssa!

Venekauppa norjalaisesta s/y Iolairesta (Stormwind 40) purkaantui. Ehkä joskus kerromme mielenkiintoiset käänteet, mutta emme vielä, sillä asia on kesken. 

Olemme siis ilman venettä, mikä tuntuu varsin oudolta. Hannulla on ollut vene lähes 30 vuotta, minulla vuodesta 1982, jolloin perimme yhdessä veljeni Antin kanssa isoisän puufiskarin. Kristiina oli Hanskilla 20 vuotta, minäkin ehdin olla mukana peräti kahdeksan vuotta. Emme aio ryhtyä maakravuiksi, vaan etsimme uutta matkavenettä. Se saisi olla mieluiten terästä ;-), enintään 45-47 jalkaa. Myös keskeneräiset rakennusprojektit kiinnostavat.

Matkakirjan käsikirjoitus on valmis ja lähetetty muutamille kustantajille. Nyt vain odotellaan kenen kanssa sopimus syntyy. Eiköhän se viimeistään joulumarkkinoille ilmesty, toivotaan ainakin.

Jaa-a, onkohan tämä viimeinen kirjoitus Kristiina-sivulle! Yksi aikakausi on päättynyt ja uudet seikkailut odottavat, vielä horisontin takana, näkymättömissä.

"Nykyajan ihmisen käsityksen mukaan on meren vetovoima vielä vastustamattomampi kuin maantien tai aukeiden kenttien."
Yrjö Hirn: Valtameren saari, 1928.


Viimeiset henkilökohtaiset tavarat vietiin viikonloppuna veneestä. Jääkarhut ovat olleet Kristiinan maskottina 20 vuotta.


Entinen ja nykyinen kapu, Hannu ja Timo.


Matkamme sponsori Lefa Karlsson teki kauppakirjan.


Nyt se tapahtuu! Nimi paperiin ja Kristiina on toisten oma.


KRISTIINAN MYYNTI-ILMOITUS

Tyyppi ja tekijät
Merivuokko 37
Materiaali: teräs
Suunnittelija: Pertti Duncker
Tekijät: Pertti Duncker & Juhani Knuutila
Valmistunut 1983 (runko no. 3/5)

Mitat
Veneen koko pituus 42 jalkaa, runkopituus 37 jalkaa (11,2 m)
Leveys 3,2 m
Syväys 2,1 m
Paino 11.000 kg
Kölipaino 3500 kg

Moottori
Perkins Prima 50 hv (v. 1990)
keulapotkuri (v. 2000)
Kumivene: Zodiak
Perämoottori: Yamaha Malta 4 hv
Apugeneraattori: Honda

Purjeet ja vinssit
purjepinta-ala noin 75 m²
isopurje, rullagenoa, rullafokka, spinaakkeri, myrskyfokka, mesaanin staysail, rulla mesaanipurje
vinssit: Andersen, itseskuuttaavat, 7 kpl (v. 2000)

Tankit
vesi 500 litraa (kaksi erillistä tankkia)
polttoaine 550 litraa (kolme erillistä tankkia)
septitankki 60 litraa, muovia (v. 2003)

Laitteet
GPS: Shipmate
Navtex: Nasa
Tutka: Koden
Autopilotit: Autohelm 6000 (v. 1999), Autohelm 3000
 ja Autohelm 2000 (tuuliperäsintä varten)
Tuuliperäsin: Fleming
Mittarivarustus: VDO
Radiopuhelimet: VHF Naval,
käsi-VHF Standard (myös US ja Kanadan kanavat)
Pelastuslautta: Plastimo, 6 henk. (v. 2000)
Ebirb: McMurdo (v. 2000)

Lämmitys, sähkö ja vesi
Lämmityslaite: Refleks-öljykamiina
Maasähköjärjestelmä
Invertterit 2 kpl 600 W ja 100 W
Aurinkopaneelit 2 kpl 35 W
Painevesijärjestelmä, varustettu suodattimilla (myös jalkapumppujärjestelmä)
Lämminvesivaraaja 30 litraa

Ankkurointi
Ankkurit: CQR 25 kg ja 20 kg, tukkiankkuri 25 kg
Ankkurikettinki 10 mm, 50 metriä + 20 metriä
Sähköinen ankkurivinssi
Liinakela 70 m

Pentry
Kylmälaite: Waeco, vesijäähdytteinen (v. 2000)
Kaasuliesi, kolme keittopistettä ja uuni (v. 1999)

Sisustus ja viihde
Patjasto uusittu 2001
Unikulman Bodyform patja keulassa (v. 2001)
TV (US ja Euroopan kanavat) Philips (v. 2003)
Video Sanyo
Panasonic radio-, kasetti- ja CD-soitin (kuuden CD:n vaihtaja, v. 2000)
Bose ulkokaiuttimet

Muuta
Hiilidioksidisammutusjärjestelmä (konehuone & kamiina)
Kaasuhälytin

Panaman kanavan mittatodistus
HP matkaprintteri, jolle oma teline navigointipöydällä
Aurinkokatos ja teltta avotilan ympärille


Lauttasaari 6.5.2006