Etusivu - Purjehtijat - Vene ja varusteet - Reitti - Lokikirjan sisällys - Tukijat - Valaat

 

Valmistautuminen


Ennen lähtöä kerromme tällä sivulla Kristiinan kunnostuksesta ja matkan valmisteluista. Veneen varustelussa on kaksi johtoajatusta: turvallisuus ja viihtyisyys. Onhan se kotimme kolmen vuoden ajan. (Niin, aikanaan edellistä kirjoitettaessa emme tienneet, että matkamme pitenisi vuodella ja tulisimme asumaan Kristiinassa neljä vuotta ja reilut kolme kuukautta.)


 Poimintoja valmisteluista

Päätös on tärkein
Teimme päätöksen matkastamme loppuvuodesta 1998. Reitti ei ollut tuolloin vielä selvä. Asetimme lähtöajankohdaksi kevään 2001, joka päätöstä tehdessä tuntui olevan kaukana tulevaisuudessa. Matkaan käytettävä aika - kolme vuotta - muotoutui sekä taloudellisten että käytännön syistä: pidempään aikaan ei olisi varaa ja lyhyemmäksi ajaksi ei oikein kannata lähteä - kun kerran lähtee. Konkreettiset matkavalmistelut alkoivat veneen kunnostuksella keväällä 1999.

Lähtöpäivä päätetty: 12. toukokuuta!
Köydet irrotetaan Sindbadin satamasta lauantaina, toukokuun 12. päivänä, noin klo 14. 
Tervetuloa saattamaan Kristiina matkaan!

Grönlannin gasteiksi lähtevät Johanna Kärkkäinen ja Juha Sihvonen
Yllättävän moni haluaisi lähteä purjehtimaan hyisille vesille, sumuun ja koleuteen. Saimme nimittäin lukuisia yhteydenottoja Vene-lehdessä olleen gasti-ilmoituksemme johdosta, eikä valinta silloin ole aivan helppo. Kristiinan matkaan lähtevät Islannista Grönlantiin ja Newfoundlandiin kokenut kotkalaispurjehtija Johanna Kärkkäinen, jonka vanhempien Iiris-veneen maailmanympärimatkaa voi seurata Vene-lehdestä, sekä toimittaja Juha Sihvonen, joka on oman seuramme Sindbadin jäsen. Juha tulee kuvaamaan osuudesta tv-dokumentin. Gasti-ilmoitus poiki myös yhden kadonneen melkein-sukulaisen: Hanskin "puoli-otto-serkku" Bosse von Willebrand, toimittaja ja purjehtija, lähtee mukaamme Norjasta Islantiin ja kuvaa puolestaan tämän osuuden.

Tuhannen ja yhden yön uni
Asumme veneessä vähintään kolme vuotta, mikä tarkoittaa reilua tuhatta yötä. Saamme nauttia todellista prinsessan unta, sillä emme nuku minkä tahansa vaahtomuovin päällä, vaan vartalomme muotojen ja Kristiinan keulapiikin mittojen mukaan valmistetulla
Bodyform®-patjalla. Sen on meille lahjoittanut Unikulma Oy. Patja on valmistettu ajatellen vaihtelevia olosuhteita maailman merillä: jouset ovat ruostumatonta terästä ja päällinen homesuojattua kangasta. Petauspatja ommeltiin huokoisesta ja kevyestä materiaalista, joka on helppo pestä.


Keulapiikin mittojen mukaan valmistettu joustinpatja.

Sähköistä yhteistyötä Helsingin koululaisten kanssa
Yksi yhteistyökumppanimme on Helsingin opetusviraston Mediakeskus, joka on antanut käyttöömme satelliittipuhelimen. Inmarsatin Mini-M yhteyttä käyttävä puhelin mahdollistaa sähköpostiyhteydet suoraan veneestä. Sähköistä kirjeenvaihtoa tullaan käymään mm. koululaisten kanssa. Lisäksi lähetämme koulujen käyttöön digitaalikameralla otettuja kuvia ja matkaraportteja.


Satelliittipuhelimen antennin ....


...asennus mesaanimastoon.

Puhelimen lisäksi Kristiinassa on laadukas tietotekniikkavarustus: kannettava tietokone hp Omnibook XE3, kirjoittava CD-asema (erillinen) sekä hp Photosmart 613 digitaalikamera. Tietokone on veneessä varsinainen hermokeskus, jolla hoidetaan lukuisia tehtäviä kirjeiden, artikkeleiden ja päiväkirjan kirjoittamisen lisäksi: noin 450 merikartan hallinta, sääkarttojen vastaanottaminen, vuorovesiohjelman hallinta, kotisivujen päivittäminen, sähköpostiyhteydet, CD-Rom-hakuteosten (tietokirjat, sanakirjat) lukeminen sekä myös DVD-elokuvien katselu ja pelien pelaaminen.


Työ- ja navigaatiopöytä. Tietokoneen takana SSB-radion paneeli.
Iso ruutu on tutka, sen alla navtex. Printteri kiinnitettiin pöydän reunaan. 

Uusi yhteistyökuviomme: Nexi-tuote ja telttasauna!
Kristiinan varustus täydellistyi: saimme Nexi-telttasaunan mukaamme. Löylyistä luopumisen sijaan kartutamme saunakokemuksiamme vaikkapa Islannissa, Grönlannissa ja Mississipillä. Ja kyllä sauna varmaan Tyynen valtameren saarillakin kiinnostaa - ainakin paikallisia.

Potkua matkustamiseen: Helkama Quick Stick
Niin kätevä kuin taitettava polkupyörä (esim. Helkaman Jekku) olisikin mukana matkalla, emme mitenkään saa sellaisia mahtumaan Kristiinaan. Hyvä vaihtoehto on potkulauta. Sillä pääsee liikkumaan vikkelämmin kuin jalkaisin eikä lauta vie suurta tilaa veneessä. Helkamavelox lahjoitti meille kaksi korkeatasoista Quick Stick -potkulautaa.

Viiden viikon maalausurakka uskomattoman kauniissa syyskuun säässä
Teräsveneen maalaus on suurta huolellisuutta vaativa työ. Kaikki alkaa vanhan maalin poistamisesta, joka tapahtuu hiekkapuhaltamalla. Tämä puolestaan vaatii erittäin huolellisen ja kestävän suojauksen: voimakas hiekkasuihku kuorii kaikki pinnat, joihin se osuu, ja jauhoksi rikkoutuva hiekka tunkeutuu pienimpiinkin rakosiin. Hiekkapölyltä on suojattava paitsi oma vene myös ympäristö, mikä vaatii teltan rakentamista veneen ympärille. Pohjamaali on maalattava välittömästi hiekkapuhalluksen jälkeen, sillä paljas teräspinta alkaa heti reagoida ilman kanssa ja ruostuu. Maalien valinta, maalikerrosten paksuus ja päällemaalausajat ovat silkkaa tiedettä. Lisäksi onnistumiseen vaikuttavat sääolosuhteet, riittävä lämpötila ja sopiva ilmankosteus, jotka saisivat mieluiten pysyä vakiona koko kuivumisprosessin ajan.
Kristiinan maalauksen asiantuntijana toimi Nor-maali Oy, joka lahjoitti meille tarvittavat maalit. Pintaväri, Normalox 333 on ympäristöystävällinen polysiloksaanimaali, jolla on maalattu myös useita Kvaerner Masa-Yardsin laivoja.

Kristiina maalattiin seuraavasti:
vedenalainen osa
Jotamastic 87
Epocoat 21 Primer
Antifouling Seavictor 50
Yhteensä
 
3 x 150 µm (mikrometriä eli 10-6 m)
1 x  50 µm
2 x 100 µm
700 µm
kyljet
Barrier / Normazinc SE
Jotamastic 87
Epocoat 21 Primer
Normalox 333
Yhteensä

1 x  50 µm
1 x 150 µm
1 x 100 µm
2 x  50 µm
400 µm

Vajaa kaksi kuukautta lähtöön: laiteasennusta ja vakuutuksen etsimistä
Lähtöhetken huimasta lähestymisestä huolimatta paniikki ei ole vallannut meitä. Kaikki on valmistunut aikataulussa, ja vaikka tekemätöntä edelleen riittää, ei ole syytä huoleen - ainakaan tällä hetkellä.
Kristiinassa on meneillään laitteiden asennus ja testaus. Satelliittipuhelin, tietokone, printteri ja SSB:n modeemi on kytkettävä toimimaan. Hanski on tuskaillut johtojen kanssa, joita kertyy vedettäväksi metritolkulla ja tietysti mitä ahtaimmista rakosista.
Auli on keskittynyt "konttorihommiin", joita tuntuu piisaavan kummasti. 
Viime hetken ostos - ajoankkuri - tehtiin netin kautta USA:sta.
On myös paljastunut tuote, jota ei Suomesta saa rahallakaan: vakuutus. Yksikään suomalainen vakuutusyhtiö ei ole kiinnostunut (tai ei pysty) vakuuttamaan Kristiinaa tälle matkalle. Ratkaisua etsitään nyt ulkomaisista yhtiöistä.

Viimeinen kuukausi käynnistyi!
Kristiina on vihdoin siinä valmiudessa, että muutto on alkanut - hitaasti kylläkin. Kodin pakkaaminen ja tavaroiden lajittelu veneeseen ja varastoon konkretisoi lähtöä. Pääsiäisen lumisadepäivä kului valokuvia ja videoita läpikäydessä, hieman haikeassakin mielentilassa. Toisaalta suu oli messingillä uusia huikeansinisiä patjoja ja niiden sävyyn sopivaa Aulin äidin tekemää lyijylasityötä ihaillessa. Kristiina alkaa näyttää kodilta.
Odottelemme edelleen ajoankkurin saapumista, joka on tehnyt matkaansa jo 8 viikkoa luvatun kuukauden sijaan. Nähtäväksi jää lähetetäänkö se perässämme takaisin Jenkkeihin.


Huonekalut ja tavarat varastoon.

Kuivamuonaa: sieniä, omenaa, mustikkaa, tomaattia, 
karviaista, mansikkaa, viinimarjaa, porkkanaa.

 

Viimeinen viikko edessä: Vakuutus yhä auki - pohja maalattava uudestaan
Kun suomalaiset vakuutusmeklaritkaan eivät pysty hankkimaan meille vakuutusta, on se jäänyt Aulin harteille vihoviimeiselle viikolle. Onneksi netin kautta löytyi helposti ulkomaisia venevakuutuksiin erikoistuneita yrityksiä, joista vakuutus varmasti lopultakin saadaan.
Toinen kärsivällisyyttä koetellut asia on ollut maalaus: Kristiina nousi vappuaattona kuiville pohjan uudelleen maalausta varten. Onneksi maali lähti aika helposti tällä kertaa hiekkapainepesulla, vaikka kurahaalarihommaa olikin. Maalaus sinänsä onkin sitten melkein hauskaa. Sen jälkeen vene vesille ja lopullinen muutto veneeseen.


Pohjan vesihiekkapuhallus.

 


Veneen kunnostus

Vuoden 1999 aikana tehtiin seuraavat työt:
Avotilan uusiminen, lisää säilytystilaa ja omat säilytyslokerot mm. kahdelle kaasupullolle ja pelastuslautalle
Pukspröötin ja kansiluukkujen uusiminen
Koko veneen hiekkapuhallus ja maalaus (Näihin kahteen sanaan sisältyy neljän kuukauden valtava työ. Kaiken lisäksi maalaus epäonnistui ja pintamaali irtosi suurina laattoina. Jouduimme maalaamaan veneen uudestaan syksyllä 2000.)
Kansimattojen asennus

Pentryn uusiminen, lisää säilytystilaa ja tiskialtaan kääntäminen salonkiin päin, uusi kylmäboksi ja liesi
Viemärin asentaminen vessaan suihkua varten, lattian päällystäminen muovimatolla (loppujen lopuksi emme koskaan suihkkutelleet pienessä, puuseinäisessä vessassa, vaan käytimme avotilan suihkua kylmissäkin olosuhteissa)
Haalistuneiden tuulilasien vaihto polykarbonaattiin
Ankkurikettingin vaihto 10 mm:ksi ja vinssin rummun vaihto sille sopivaksi
Uuden autopilotin asentaminen

Vuoden 2000 aikana tehdyt työt:
Hyllyjen ja kaappien rakentaminen pistopunkkaan
Lämminvesivaraajan ja paineveden asentaminen (lämminvesi toimii myös jalkapumpulla)
Merivesipumpun ja hanan asentaminen
Suihkun asentaminen avotilaan
Kulkuaukon luukun uusiminen (vanha oli ruostunut)
Avotilan tiikkien uusiminen (johtuen muutoksista)
Salongin katon maalaus valkoiseksi sekä seinien lakkaus
Salongin ja pentryn valaistuksen uusiminen
Aurinkokatoksen ja teltan ompeluttaminen avotilaan
Tarttumakaiteen asentaminen suflettiin
HF/MF-puhelimen ja sen antennin asennus
Fokan rullalaitteen ja profiilin vaihtaminen
Keulahytin patjan vaihtaminen mittojen mukaan tehtyyn Bodyform-patjaan (Unikulma Oy on tukenut matkaamme valmistamalla patjan)
Veneen kylkien ja pohjan hiekkapuhallus ja maalaus (Nor-Maali Oy on tukenut matkaamme lahjoittamalla maalit)
Keulapotkurin asennus
Moottorin huolto, akselin vaihto

Loput työt:
Kaappien rakentaminen salonkiin ja etuhyttiin

Vessan ja etukajuutan seinien hiominen ja lakkaus
Ulko-oven uusiminen sellaisiksi, ettei siitä ihan helposti tulla luvatta sisälle
Salongin patjaston uusiminen
(työn teki Ebba-Möbel Oy)
Juoksevan rikin uusiminen
Köysistön uusiminen
Hiilidioksidisammutusjärjestelmän asentaminen konehuoneeseen (Palosammutinhuolto PSH Oy on tukenut matkaamme toimittamalla järjestelmän)


Hankinnat ja muu valmistautuminen

Suurimmat hankinnat:
Genoa
Autopilotti
Pelatuslautta
Jolla (käytetty Terhi Baby-Fun, jota ei loppujen lopuksi otettu mukaan vaan päädyimme 15 vuotta vanhaan Zodiacin kumiveneeseen)
Liesi
Vesijäähdytteinen kylmälaite
HF/MF-puhelin (käytetty) sekä Pactor IIe modeemi
Rullalaite (käytetty)

Keulapotkuri
Liinakelat (2 kpl) & 140 m liinaa (MH Metalli, Martti Heikkonen)
Ajoankkuri
Käsi-VHF (jossa myös USA:n kanavat)


Valmistautuminen:
Karttojen hankinta ja lajittelu
Pilottikirjojen, oppaiden ja muun kirjallisuuden hankinta
Ensiapu I ja II-kurssi

Esitteen suunnittelu ja teettäminen (esitteen ulkoasu on graafikko Kaisu Honkosen käsialaa)
Kotisivujen suunnittelu ja luominen (Auli kävi viikonloppukurssin, jossa opetteli homman)
Kristiina-lipun teettäminen (lipun suunnitteli graafinen suunnittelija Minna Kangas ja valmisti Kirjolippu Oy)
Kohteliaisuuslippujen hankkiminen (Kirjolippu Oy tukee matkaamme valmistamalla sekä kohteliaisuus- että juhlaliput)